Is werken voor een woningcorporatie nog leuk?

De verhuurdersheffing, een hoge schuldenlast en lagere verkoopopbrengsten brengen woningcorporaties ertoe om fors te bezuinigen op de organisatiekosten. De huren kunnen immers niet onbeperkt worden verhoogd en ook de kwaliteit van de woningen moet in orde blijven. Is het werk nog wel leuk als de organisatie krimpt?

Simpelweg bezuinigen levert in eerste instantie best wel veel op. De organisatie van woningcorporaties is in de afgelopen 10, 12 jaar veel duurder geworden. Veel ontwikkelaars, beleidsmakers en externen kwamen de kantoren binnen. Daar wordt het eerst ingegrepen als het bouwtempo lager wordt en wijkontwikkelingsplannen stil komen te liggen.

Maar vervolgens komt u uit bij het primaire proces: het verhuren en onderhouden van woningen, het bijstaan van bewoners in overlastsituaties en het voeren van de administratie. Ook daar moeten nu ombuigingen plaatsvinden om een positief bedrijfsresultaat te behouden. Maar het simpelweg verminderen van de bezetting, terwijl de andere voorwaarden gelijk blijven, levert stress en fouten op. Niet goed voor de klant en niet leuk voor de medewerkers die het moeten oplossen.

In de praktijk blijkt dat hier kansen liggen.

Woningcorporaties hebben nog te maken met veel faalkosten als gevolg van het gebrekkig uitvoeren van werkprocessen. Te weinig aansluitend verhuren van opgezegde woningen, weinig controle op reparatie- en mutatiekosten, veel herhaaltelefoontjes van klanten leveren extra werk en hogere kosten op. Als dit werk met minder mensen gedaan moet worden is het stroomlijnen en robuuster maken van deze werkprocessen een noodzaak. Daarnaast zijn er kansen om klanten en leveranciers meer zélf te laten doen, doordat ze servicevragen en resultaten van het werk zelf administreren in de internetportal van de woningcorporatie. De medewerker van de corporatie ziet toe op het bereiken van het goede resultaat, binnen het afgesproken budget.

Daarmee wordt het werk beter, maar nog niet leuker.

In de komende jaren blijven de corporaties sterk afhankelijk van de resultaten uit de 'normale bedrijfsuitoefening', lees: het exploitatieresultaat uit de bestaande woningvoorraad. U kunt ook zeggen dat de woningcorporatie afhankelijk is van het resultaat van het werk van haar medewerkers. Daar kunnen we meer mee doen.

Een organisatie, gebaseerd op de uit te voeren processen is prima geschikt om de gevraagde resultaten te leveren. Deze procesgerichte organisatie werkt met 'proceseigenaren' die met hun procesgroepen werken aan verhuur, onderhoud, huurincasso enzovoort. De proceseigenaren nemen deel aan de beleidsvoorbereiding in de beleidscyclus, uitmondend in de nieuwe begroting en afspraken voor het volgende jaar. Het beleid zit voortaan zeer dicht op de uitvoering van de werkprocessen.

Leuk, samen werken aan resultaat

Minder mensen, minder bazen en minder 'freischwebend' beleid. In plaats daarvan directe betrokkenheid van praktische specialisten bij de opstelling van afspraken en ruim baan voor een zorgvuldige en snelle uitvoering. Moderne middelen zorgen voor een hechte samenwerking met klanten en leveranciers. En dat is leuk werken.